diumenge, 20 de gener del 2008

23-Publicitat i antipublicitat

La V@ll en Xarxa / 23

Lluís M. Segrelles
Vilaweb Ontinyent


Un dels principals fenòmens de l’univers massmediàtic (vaja parauleta!) actual és el de l’assumpció de la “normalitat” dels missatges publicitaris al si de la major part dels mitjans de comunicació. Si per un costat ens hem de llevar el barret per la qualitat i l’enginy d’alguns d’aquests missatges, per un altre costat, com a ciutadans se’ns ha de donar l’oportunitat de conéixer-ne els seus mecanismes de persuasió, i defendre’ns quan calga. La finalitat de la publicitat és vendre, però com a éssers humans suposadament racionals no podem deixar que el preu siga no pensar. El problema és que la publicitat actual no va cap al raciocini, sinó a l’inconscient, al sentiment: ens venen un món meravellós davant del qual estem prou indefensos. Internet no és una illa, i les fórmules publicitàries s’hi estan adaptant a marxes forçades: bànners que envolten el text de la pàgina que visitem, flaixos que es disparen quan accedim a una adreça, botons que cal clicar (voluntàriament encara!), especialment els de finalitat solidària... Comencen a afegir més moviment d’imatges i la incorporació de sons. A tall de referència indicaré algunes adreces que cal conéixer. La impactant KMGI, premiada com a millor pàgina del món al World Best Website. També ha estat premiada la d’ABC News. Per contra, convé que conegueu els antipublicistes Adbusters o els francesos Pubstv, que recull anuncis graciosos, encara que alguns són falsos i no emesos. Contraresteu la publicitat amb un somriure!


23 març 2001