diumenge, 20 de gener del 2008

28-Tecnologia experimental

La V@ll en Xarxa / 28

Lluís M. Segrelles
Vilaweb Ontinyent


El desenvolupament actual dels mitjans tecnològics, de vertigen en el cas d’Internet, ens pot fer perdre de vista que, més que els aparells i la tecnologia, el que li donarà “valor afegit” a la xarxa serà la capacitat humana per controlar d’una manera crítica tanta novetat. Tan important com la infrastructura és la infoestructura, és a dir, els continguts i les capacitats de les persones per usar-los de manera adient. De poc serveixen unes màquines potents quan les empreses no inverteixen en I+D, quan l’administració no posa els diners en l’educació, en la formació crítica del professorat... La pressió de la tecnologia anirà en augment, ens esperen noves ferramentes susceptibles d’usos fins ara inimaginables, apareixeran nous espais digitals on la informació de qualitat estarà ben organitzada (en un parell d’anys l’estructuració de la informació millorarà substancialment), de manera que el paper del professorat haurà de canviar necessàriament: de transmissor a filtrador de coneixements. Per això hem de fixar-nos ja en la preparació de materials curriculars mitjançant el web, com aquests que han desenvolupat el concepte de Webquests. Si les videoconferències ja són una realitat virtual, n’hi ha d’altres propostes ben agosarades, experimentals: transmetre olors per Internet, com fa DigiScents.com; o transmetre la sensació de tacte, com proposa Immersion.com. Iniciatives totes, les aplicacions didàctiques de les quals a hores d’ara malament podem imaginar-nos. Somniem!


11 de maig de 2001